Crane History

Tuesday 28 June 2016

جرثقیل سقفی، جرثقیل دروازه ای، جرثقیل بازویی، جرثقیل تک پل، جرثقیل دو پل، جرثقیل بلغاری، جرثقیل ضد انفجار، جرثقیل ضد جرقه، جرثقیل، استریت، فروش جرثقیل، ساخت جرثقیل، تعمیر جرثقیل،

جرثقیل چیست؟
جرثقیل تجهیزی می باشد که بار را در راستای قائم بلند کرده و با ترکیب سه جهت اصلی آنرا در شش راستا جا به جا می‌کند. که بخشی و یا تمام این جهات می توانند برقی و یا دستی باشند.

اولین جرثقیل ها از چوب ساخته می شدند، اما با آمدن انقلاب صنعتی چدن و ​​فولاد نقش آن را به عهده گرفت.

در قرون وسطی، جرثقیل های بندری برای بارگذاری و تخلیه کشتی ها و کمک به ساخت و ساز خود ابداع شدند.

به کارگیری و استفاده از Tread Wheels یه جای نیروی انسان موجب توسعه جرثقیل گردید و اجازه بلند کردن وزنه های سنگین تر را محیا ساخت

جرثقیل ساخت و ساز برای اولین بار توسط یونانیان باستان اختراع شد و توسط مردان و یا حیوان باربر، مانند الاغ به عنوان نیروی محرک استفاده می شد. این نوع جرثقیل برای ساخت و ساز ساختمان های بلند مورد استفاده قرار گرفت.

برای قرنهای متمادی، قدرت مورد نیاز جرثقیل توسط مردان یا حیوانات تامین می شد.اولین قدرت "مکانیکی" توسط موتورهای بخار ایجاد گردید و  اولین جرثقیل بخار در قرن 18 و  19 مورد استفاده قرار گرفت.در جرثقیل های مدرن معمولا نیروی محرک توسط موتورهای احتراق داخلی یا موتورهای الکتریکی و سیستم های هیدرولیک تامین می شود که به موجب آن امکان بلند کردن بارهای سنگین تر نیز فراهم گردید.جرثقیل در اشکال مختلف وجود دارد  که هر یک برای استفاده خاص طراحی شده است. گاهی اوقات از جرثقیل جلوی کشتی بادبانی سه گوش تا جرثقیل مورد استفاده در داخل کارگاه های آموزشی کوچک و همچنین جرثقیل مورد استفاده برای ساخت ساختمان های بلند و برج متغیر است. در نهایت، ما می توانیم به جرثقیل شناور نیز اشاره نماییم که به طور کلی برای ساخت سکوهای نفتی و نجات کشتی های غرق شده مورد استفاده  قرار می گیرد.

جرثقیل دستگاهی می باشد که به طور کلی با استفاده از سیم بکسل و یا زنجیر و قلاب می تواند برای بلند کردن و پایین آوردن بار و حرکت آن به صورت افقی مورد استفاده قرار بگیرد. انواع جرثقیل سقفی، جرثقیل دروازه ای، جرثقیل بازویی، جرثقیل ضد انفجار و جرثقیل نیم دروازه ای عمدتا برای بلند کردن اجسام سنگین و حمل آنها به جاهای دیگر استفاده می شود.

جرثقیل سقفی، جرثقیل دروازه ای، جرثقیل بازویی، جرثقیل ضد انفجار و جرثقیل نیم دروازه ای با استفاده از یک یا چند ماشین ساده برای ایجاد مزیت مکانیکی و در نتیجه حرکت بار فراتر از توانایی طبیعی انسان مورد استفاده قرار می گیرد.

رثقیل سقفی، جرثقیل دروازه ای، جرثقیل بازویی، جرثقیل ضد انفجار و جرثقیل نیم دروازه ای معمولا در صنعت حمل و نقل برای بارگیری و تخلیه حمل و نقل، در صنعت ساخت و ساز برای حرکت مواد، در صنعت تولید برای مونتاژ تجهیزات سنگین استفاده می شود.

یك جرثقیل مناسب، بخش مهمی در انتقال مواد و اجسام محسوب می‌شود كه استفاده از آن می‌تواند موجب افزایش محصول و كاهش هزینه‌ تولید و همینطور كاهش خطرات احتمالی برای كارگران گردد.

جرثقیل‌های سقفی كه به طور دستی هدایت می شدند در سال‌های 1880 مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در همان زمان طراحی‌های پیچیده‌ای از سوی تولید كنندگان آمریكایی و انگلیسی برای جرثفیل‌های غیر دستی ارائه شد،‌ كه شامل یك محور محرك در راستای طول سالن بود و با كمك كلاچهای متعدد نیروی حركتی را به بالابر (hoist)، كالسكه (trolley) و پل (girder) منتقل می‌كردند.

اولین جرثفیل برقی سه موتوره در سال 1890 مورد استفاده قرار گرفت. سرعت‌های اولیه خیلی كم بودند و همینطور وزن بالابری نیز به  40 تن محدود می‌شد.

طراحی جرثقیل‌ هر  20سال یكبار دچار تحول می‌شود به طوری كه:

1880، دوره جرثقیل‌های دستی بود.

1900، دوره جرثفیل‌های برقی با یك موتور جداگانه برای هر حركت.

1920، استانداردهای مشخصی برای جرثقیل ایجاد شد.

1940، دوره استفاده از جعبه دنده و رولر بیرینگ‌ها و طراحی تحت استاندارد بود.

1960، دوره ایجاد تغییرات در نحوه كنترل جرثقیل بود كه موجب حركت ملایمتر و دقت بالاتر در جابجایی شد.

در 1970، انجمن تولید كنندگان جرثقیل آمریكا،(CMAA) ”مشخصات 70“ خود را كه اولین مجموعه استاندارد در زمینه طراحی جرثقیل‌های دوپل و دروازه‌ای با استفاده عمومی بود را منتشر كرد. این انجمن مدتی بعد ”مشخصات 74“ خود را كه شامل استانداردهایی در زمینه جرثقیل‌های آویز و رونشین تك پل بود را منتشر كرد.

این استانداردها، مصرف كنندگان را با یك مرجع كامل و آماده روبرو ساخت كه با تولیدات، تولیدكنندگان مطرح همخوانی داشت.

با تغییرات و پیشرفت‌های حاصل شده، از سرعت‌های پایین و بارهای سبك، سرعت بالا بری به بیشتر از 60متر بر دقیقه و سرعت حركت پل در حدود 30 متر بر دقیقه و بالابری باری تا حدود 750 تن تنها توسط یك قلاب امكان پذیر شد.

نیازهای كنونی در مورد دقت حمل اشیا به خصوص در ارتباط با صنعت انرژی هسته­ای، باعث ایجاد نیاز برای یك كنترل ساده و قابل انعطاف برای بالا بردن دقت حركت قلاب  (hook) در تمام جهات شد. در سالهای اخیر، استفاده از كنترل از راه دور به عنوان جانشینی برای كنترل آویز امكان‌پذیر شد. پیچیدگی نیروگاه‌های اتمی موجب تغییرات زیادی در تكنولوژی جرثقیل شد.

توجه كردن به عواملی نظیر تنش‌های زلزله‌ای، مقاومت در برابر تشعشعات، كار كردن زیر آب، تست‌های خرابی و كنترل كیفیت محصول، همگی موجب بالا رفتن پیچیدگی كار و هزینه تولید می‌شود و باعث محدود شدن تولید كنندگان با صلاحیت می‌شود.

جرثقیل دارای انواع مختلف در گروه‌های ذیل می‌باشد:

۱- جرثقیل‌ های زمینی موبایل (کامیونی) که بروی زمین به دو صورت ثابت (نصب جک) و کارگاهی (متحرک با بار) می‌باشند که این جرثقیلها نیز به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

 ۲- جرثقیل صنعتی که به انواع جرثقیل سقفی، جرثقیل دروازه ای، جرثقیل بازویی، جرثقیل ضد انفجار و جرثقیل نیم دروازه ای تقسیم می شوند عموما در سالن‌های صنعتی و تولیدی ویا سایر خطوط (انبار- تعمیر و...) و در صنایع مختلف نظیر فولاد، سیمان، اسکلت، آلومینیوم، مس، نفت و گاز و پتروشیمی و ... کاربرد دارند.

3-جرثقیل سقفی در ارتفاع بر روری خطوط باربر کناری و یا فضای آزاد با ایجاد شرایط مورد نیاز قابل نصب می‌باشد و به دو صورت جرثقیل سقفی تک پل و دو پل معروف می‌باشند و به دو طرح رونشین و آویز قابل اجرا می باشند.

 

4- جرثقیل دروازه‌ای: این نوع جرثقیل‌ صنعتی به دو صورت دروازه‌ای ونیم دروازه‌ای قابل استفاده هستند.

5-جرثقیل بازویی (): جرثقیل‌های بازویی به سه صورت (بازویی دیواری) و یا (ستونی بازویی) و همچنین طرح دیواری قابل استفاده در صنایع می‌باشند . تفاوت اصلی طرح دیواری با دو دسته اول در این است که طرح دیواری دارای جرکت دورانی نبوده و به جای آن دارای حرکت خطی می باشد.

 5- جرثقیل‌ آویز: این جرثقیل‌ها درسالن‌ها و مکانهای با محدودیت ارتفاع و دارای سقفی های بتنی نظیر داخل تونل و خطوط مونتاژ سری (خودرو سازی و...) در ظرفیت تا 10 تن قابل استفاده می‌باشند.

6- جرثقیل‌های خاص: این گروه جرثقیل‌ها با ترکیبی از گروه‌های قبلی قابل استفاده می‌باشند.

بازگشت به مقالات